Sunday, October 12, 2014

Sotong Celup Tepung

Sutun lg, dan lg, dan lg.. Mungkin kita boleh bg nama minggu ni sebagai minggu sutun..hahaha. Setiap kali pegi pasar, mesti surun ni mengoda2..lastnya terbeli. Lps tu bila blk umah mula la pening taktau nak masak apa. Nak buat sup sutun, enche somi plak tak suka..nak buat sutun masak serai santan takda. Yg senang nya sutun goreng tepung je la..mudah & sedap. 

Resipinya sy cari di group kesayangan, dr pg sampai ke ptg sy tunggu resipi dr masterji. Rupanya dia pun takdok resipi sutun tepung ni, bahan asas n caranya yg diterangkan. Kalau nak sedap pandai2 la olah sendri, jd resipi kat bawah tu sy telah hantam ikut citarasa sy. Kalau korang nak buat nanti, sukati la nak tambah apa bahan perisanya ya.hehehe

Yg pasti sutun celup tepung nya menjadi..rangup di luar & lembut di dlm. Tp sutun ni tak boleh di masak lama tau, dah kaler cantik tu boleh la di angkat. Kalau lama nanti, jd keras plak sutun tu. 


Sotong Celup Tepung
Oleh: Anim Ismail

Bahan-bahannya:
500g sotong - dibersihkan & potong bentuk cincin
1 1/2 cawan  tepung gandum
1/3 cawan kecil tepung jagung
3 sudu besar tepung beras
Garam secukup rasa (untuk gaul dengan sotong dan dalam tepung)
Serbuk lada putih secukupnya 
Serbuk lada hitam secukupnya
Serbuk kunyit secukupnya 
Paprika secukupnya
Sebiji telur dipukul sedikit
Minyak untuk menggoreng

Cara-caranya:

Cara pertama
1. Siang sotong dan hiris kasar (toskan betul-betul), gaul dengan sedikit garam
2. Campurkan semua jenis tepung, garam, serbuk lada putih dan serbuk lada hitam.
3. Ambil secukupnya campuran tepung campurkan dengan telur yang dipukul.
4. Panaskan minyak.
5. Gaulkan sotong dengan campuran tepung dan telur.
6. Ambil sekeping-sekeping hirisan sotong dan salutkan dengan lebihan tepung yang tidak dicampur telur.
7. Goreng dalam minyak yang sudah panas dengan api yang sederhana.

Cara kedua
1. Siang sotong dan hiris kasar (toskan betul-betul), gaul dengan sedikit garam
2. Campurkan semua jenis tepung, garam, serbuk lada putih dan serbuk lada hitam.
3. Pecahkan telur di dalam mangkuk & pukul sedikit.
4. Celupkan sotong tadi ke dalam campuran tepung, kemudian salut dgn telur yg telah di pukul td.
5. Selepas itu gaul lg sekali ke dlm campuran tepung. Pastikan tepung melekat sekata.
6. Goreng dalam minyak yang sudah panas dengan api yang sederhana.

Tips :
1. Jangan masukkan sotong dalam jumlah yang banyak dan bertindih-tindih.
2. Pastikan sotong tenggelam dalam minyak. Pastikan minyak telah panas, kemudian sederhanakan api dapur.
3. Balikkan sotong apabila bahagian atasnya telah garing.
4. Angkat sotong yang telah masak/ garing dan toskan di atas penapis (jangan toskan di atas tisu dapur)
5. Bila minyak sudah betul tos, barulah di letak atas tisu dapur atau pinggan hidang.




4 comments:

  1. Sotong memang sedap klu goreng tepung..jadikan kudapan pun sedap.. :-)

    ReplyDelete
  2. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi wwwasianbet77com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

a N i M Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template