Wednesday, October 8, 2014

Sotong Percik

Assalamualaikum.. 

Sekarang ni kat sini tengah musim sotong..terlalu banyak & harga nya juga semakin murah. Sy memang suka akan surun ni. Tp bila dah selalu sgt mula la tak tau nak masak apa. Biasanya sy akan buat sotong sambal @ goreng kunyit. Tp kali ni nak buat kelainan pulak. Setelah menggeledah enche gugel, akhirnya terbekenan la dgn resipi sotong percik ni. Kalau ayam percik pun dah sedap, sotong percik sedap kuasa dua la kan??hehehe.

Bila kashfe tido je, terus sy terjun ke tanah cari serai, cili padi, lengkuas & daun kunyit. Best jugak duk kampung ni, semua bahan ada keliling umah..pegi petik je. Resipi sutun percik ni sgt mudah & juga sgt sedap. Kalau nak dia berkuah sikit, boleh ditambah air & jgn dikeringkan sgt. Tgk bahan2 nya mcm simple je kan? Tp korang sila la cuba..memang sedap. Tambah2 bila mkn bersama nasi panas..ptg plak sy cicah bersama roti..fuhhhh, tedapppp. Len kali mesti nak buat lg.



Sotong Percik
Oleh: MyResipi

Bahan-bahannya:
8 ekor sotong yang besar
10 biji cili kering (**)
5 biji cili padi (**)
5 biji cili merah (**)
1 labu bawang besar (**)
2" halia (**)
2" lengkuas (**)
2 batang serai (**)
1 helai daun kunyit - dihiris halus
4 helai daun limau purut - dihiris halus
1 batang serai - dititik
1 sudu besar air asam
Garam dan perasa secukupnya


Cara-caranya:
1. Bersihkan sotong dan potong seperti dalam gambar.
2. Sapukan sedikit garam pada sotong dan bakar hingga masak. Kemudain susun didalam pinggan.
3. Kisar bahan2 bertanda (**). Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan2 yang telah dikisar hingga naik bau dan pecah minyak.
4. Masukkan serai yang telah dititik, daun kunyit, daun limau, air asam beserta garam dan perasa. Masak lagi hingga mendidih.
5. Tuangkannya ke atas sotong yang telah disusun di dalam pinggan. Siap..




2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

a N i M Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template