Sunday, September 14, 2014

Serimuka Jagung

Assalamualaikum teman-teman..


Kuih ni sebenarnya telah di buat beberapa hari yg lalu. Sejak lama bercuti ni rasa susah betul nak mula menulis kembali (ayat pun dah jd ayat skema..hahaha). Masa melawat dapur Kak Azlita haritu ternampak resipi 'Serimuka Jagung Yg Sangat Sedap' ni..tak senang duduk di buatnya. Sy mmg suka kuih serimuka, ditambah pula dgn jagung..mmg tertarik menarik la jwbnya. 

Resipi utk bahagian atas tu sy tambahkan sedikit jagung fresh yg di kikir (betul ke perkataan ni..harap korang faham). Begitu juga utk bahagian pulut..sebab nya sy teringin nak mkn lemang jagung masa raya haritu tp tak dapat, so sy buat la pulut jagung. Bertambah2 la kejagungan nya. Resipi ni mmg sgt sedap, kepala nya pun sedang2 elok je..lembut tp dpt dipotong dgn cantik. Mkn time sejuk2 lg la sedap..rasa mcm mkn kastard jagung..hehee. Teringin?? Cubalah resipi kat bwh ni ye.. ;)


Serimuka Jagung
Oleh: Azlita Masam Manis

Bahan-bahannya:
Lapisan bawah ~ Pulut

1 1/2 cawan beras pulut
~ beras pulut ni di rendam dahulu paling kurang 2 jam. Kalau suka pulut yang betul-betul lembut rendam semalaman ( 8 jam)
1 1/2 cawan santan ~ campurkan 100 ml santan KARA dengan air dan jadikan 1 1/2 cawan. Kalau guna santan kelapa , 1 biji kelapa parut jadikan 1 1/2 cawan santan.
secubit garam
1 sudu teh butter ~ yang ni ita tak letak (sy pun tak letak)
2 sudu besar kelapa parut putih ~ yang ni ita tambah (sy tak letak)
3 sudu besar kernel jagung yg diambil dr 2tongkol jagung ~ sy tambah


Kesemua bahan di kacau rata dan di kukus. Bila pulut masak, ratakan dan tekan dalam loyang bulat 8 inc dan kukus lagi. 


Lapisan atas ~ Kuning
1 biji telur ~ buang tali pusatnya
1/3 cawan gula pasir
1/2 cawan santan pekat
1/3 cawan susu cair
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung kastard
secubit garam
1 sudu teh esen vanilla
2 sudu besar jagung krim di dalam tin
sedikit pewarna kuning

Pukul telur bersama gula hingga sebati.
Kemudian masukkan bahan yang lain
Kacau sebentar di atas api hingga berwap
Tuang atas pulut dan terus kukus selama 20 minit



1 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

a N i M Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template