Monday, April 14, 2014

Chicken Pie @ Pai Ayam

Assalamualaikum semua..

Adakah semua nya sihat2 belaka??harap begitulah hendaknya. Haritu sy try buat chicken pie. Sebab nya, ada org mengidam nak mkn pie ni..so sy tlg buatkan. Resipinya sy dpt dr kawan wasap & sy olah bersama resipi dr Che Mat. Cuma, disebabkan 'kerajinan' yg melampau, sy menggunakan ready made puff pastry. Belum sampai seru lg nak buat puff pastry sendri.hehee

Filling nya simple je..sy menggunakan apa yg ada di fridge je. Sebenarnya nak buat pie ni mudah je, lebih2 lg bila menggunakan readymade puff pastry..simple, cuma step nya agak banyak. Tak kisah la kan, yg penting rasanya memikat hati. Cuma kali ni terpedas sebab terlebih letak cili padi..berasap telinga dibuatnya..hahaha. 

Bentuk asalnya yg sebelah belakang tu ya, yg depan ni korang anggap la sbg hiasan. Memang ia cantik, tp filling nya jd agak kering sebab lembapan nya telah tersejat. Tp sukati korang la nak buat bentuk yg mcm mana..kalau nk buat mcm bentuk karipap besar tu pun boleh. Kita yg buat dia kan..dia penting masuk perut, kenyang. Resipi nya boleh tgk kat bwh ya.. ;)



Pai Ayam
Oleh: CMG


BAHAN-BAHAN PASTRI:
300 gram tepung gandum
150 gram mentega sejuk, didadu kecil
Secubit garam (kalau guna mentega bergaram atau majerin, tak perlu garam)
4 - 5 camca besar air ais

BAHAN - BAHAN INTI:
150 gram dada ayam, didadu kecil
3 kuntum cendawa butang (saiz besar, kalau kecil, guna 4 - 5 kuntum), didadu kecil
3/4 camca teh lada hitam serbuk
1/2 kiub pati ayam
1/2 cawan susu segar
1 biji bawang holland, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
6 tangaki kucai, hiris halus
1 helai bay leaf
1 camca besar penuh tepung gandum
Sedikit serbuk buah pala (optinal)
Garam secukup rasa
1 camca besar penuh mentega

CARA MEMBUATNYA:
  1. UNTUK PASTRI :Satuka tepung gandum, garam halus (jika guna) dan mentega sejuk. Gaul ramas dengan hujung jari hingga mendapat teksture seakan2 serbuk roti. Masukkan air sedikit demi sedikit sambl digaul hingga menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan. Bulat2kan doh, simpan dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti sejuk 30 minit.
  2. UNTUK INTI :Panaskan mentega, biar cair. Tumis bawang besar, bawang putih dan bay leaf, kacau rata dan masukkan ayam, kacau dan bila ayam berubah warna, tambah cendawan. Goreng sekejap. Tuang susu dan masukkan kiub ayam. Kacau rata dan biar mendidih.
  3. Masukkan tepung gandum, kacau rata dan biar pekat. Tambah garam secukup rasa, lada hitam kisar, serbuk buah pala dan hirisan daun kucai. Kacau rata. Rasa dan jika ok boleh matika api. Biar sejuk.
  4. UNTUK PAI AYAM DAN CENDAWAN :- Keluarkan doh, kemudian bagi kepada 2 bahagian, ambil 1 bahagian dan canai antara 2 helai plastik hingga mendapat doh nipis kurang lebih 3 - 4mm, terap dengan acuan yang sesuai (kalau guna pie maker, memang disertakan sekali dengan pemotong) seperti dalam gambar. 
  5. Panaskan pie maker, ambil bahagian pastri untuk lapisan bawah pai dan masukkan ke dalam pi e maker seperti dalam gambar, kemaskan dan letak inti. Tutup dengan pastri untuk bahagian atas pie pula. Turunkan penutup pie maker dan berhati2 rapatkan. Biar hingga lampu merah beralih kepada hijau. Buka pie maker dan pie akan jadi kuning keemasan seperti dalam gambar.
  6. Keluarkan dan lap pie maker dengan paper towel bersih. Ulang proses yang sama untuk baki doh dan bahan2 tadi. Kalau nak pie lebih perang, boleh biarkan lama sikit dalam pie maker. Hidangkan untuk minum petang...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

a N i M Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template