Friday, December 6, 2013

Blueberry Chiffon


Chiffon lagi..mesti korang dah bosan kan..tak ada resipi lain ke, asik2 chiffon..kan kan?? Hahaha. Nak buat mcm mana.. Blueberry chiffon ni enche somi yg request. Sy pun ok je, sonok ni nak try flavor baru..tambah2 plak kaler purple kan. Lg la sy suka, kaler paberet tu. kat resipi tu tulis guna loyang 22cm, malangnya sy hanya ada loyang 20cm je..hantam sajalah labu..

Utk chiffon ni sy gunakan bluberry filling & juga blueberry paste..ingat nak letak fresh blueberry gak, tp tak ditemui..huhuhu. Sy terjumpa resipi ni kat dapur Che Mat, rupanya tersangat la menarik..paham2 la kalau Che Mat punya resipi kan, tengok gambar pun dah teruja..hahaha. Bg sy, chiffon ni agak moist n tak kering macam chiffon2 lain yg sy penah buat. Paling best bila tergigit serpihan-serpihan blueberry kat dlm tu..nyamannn. Ada yg dah telan air liur tak??hehehe. Resipi nya sy sertakan di bawah..selamat mencuba ;)



Blueberry Chiffon
Oleh: CMG

Bahan A:
4 kuning telur
70 ml susu cair
70 ml minyak jagung (kalau tak de, boleh guna minyak masak)
45 ml air
100 g gula halus
1 camca besar bluberry paste
2 camca besar blueberry filling
150 g tepung halus (mat guna tepung gandum je)*
1 camca teh baking powder*
Secubit garam halus *(*disatukan, gaul rata dan ayak)

Bahan B:
4 putih telur
90 g gula halus
Secubit cream of tartar


Cara-caranya:
  1. Panaskan oven pada suhu 175C. Siapkan tin chiffon berukuran 23cm...JANGAN...lenser dengan apa2, biar macam tu saja. Dalam satu belas, campur semua bahan2 "A" dan kacau dengan whisk hingga semua sebati dan mesra. Ketepikan.
  2. Dalam mangkuk adunan yang bersih dan kering. Masukkan putih telur, putar pada kelajuan sederhana hingga berbuih, masukkan gula halus dan cream of tartar, putar pada kelajuan tinggi hingga menjadi "meringue" seperti gambar no 2.
  3. Kemudian masukkan "meringue" tadi ke dalam adunan no 1 dan gaul rata menggunakan kaedah kaup balik. Tuang dalam tin chiffon tadi. Bakar 40 - 45 minit hingga permukaan kek nampak kuning keemasan, kering dan kek sedikit mengecut di bahagian tepi2nya.
  4. Keluarkan dari oven dan dengan berhati2, terlungkupkan tin tadi dalam posisi terbalik (seperti dalam gambar). Biar kek sejuk sepenuhnya dalam keadaan macam tu. Kemudian sisip tepi kek dengan pisau kecil dan tarik keluar. Sisip juga bahagian bawahnya supaya mudah tanggal. Boleh lah hidangkan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

a N i M Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template