Wednesday, September 11, 2013

Kuih Koci Pulut Hitam

Assalammualaikum sahabat..

Apa menu minum ptg ni? Menu ni sy buat masa ada kawan nk dtg melawat enche somi aritu..kira menu basi jugak la ni..huhuu. Sebenarnya masa Kashfe dlm peyut lg dah teringin nk mkn kuih koci pulut hitam ni..terbayang kaler dia yg cantik tu, siap bersalut santan lg. Bila masuk mulut tu, fuhhhh..rasa x berhutang (ayat ayah bila mkn benda sedap)..tp anaknya ni masih ada hutang ptptn..jgn wat2 lupa plak..hehehe

Dah melalut jauh ni, jom balik ke pangkal jalan..hehee. Kuih ni sy 1st time nk buat, risau gak apa akan jd..diorg kata nk balut nya susah, tp dgn tidak di sangka ada yg puji balutan kuih koci sy cantik mcm kat La Cucur uolsss..kembang semangkuk rasanya..hahaha. Dlm gambar memang la nampak sempurna, tp realiti nya hanya tuan buat saja yg tahu..huhuu

Resepi ni sy ambil dr blog Mamasya..tertarik nk try resepi sbb nampak santan nya yg sangat menggoda..cara nak bungkus nya pula korang boleh tengok kat sini Seperti kita sedia maklum, kuih ni sangat best bila kita geget..sebab bila geget yg liat tu lps tu dlm nya plak ada inti kelapa yg manis..ish ish ishh, xtau nk cite mcm mana tedappp nya. Owh ya, tepung pulut hitam tu ada jual di pasaraya, tp kalau rajin nk buat sendiri pun boleh juga. Resepi nya boleh tengok kat bawah ni ye..selamat mengoci..hikhik


Kuih Koci Bersantan
oleh: Mamasya

Bahan-bahan ( 20 biji )

BAHAN2 UNTUK DOH:-
250 g tepung pulut
1/2 cawan tepung pulut hitam- buat sendiri 
1 1/2 cawan air
BAHAN2 UNTUK INTI:-
1 biji kelapa berkulit basah (yg tidak terlalu tua)
1 ketul gula Melaka
1 cawan gula pasir
2 helai daun pandan, disimpul
1/2 cawan air
BAHAN2 LAIN:-
Daun pisang secukupnya, dibersihkan dan dilayur hingga lembut, potong 5 inci x 5 inci.
Minyak kelapa secukupnya (minyak makan pun boleh)
1 cawan pati santan + secubit garam

UNTUK INTI:- Kelapa diparut putih. Potong gula melaka kecil dan masukkan ke dalam periuk bersama gula pasir dan air. Masak hingga gula hancur. Tapis air gula tadi dan masukkan ke dalam kuali. Masukkan daun pandan dan juga kelapa parut. Masak hingga inti agak kering sedikit. Angkat dan sejukkan.

UNTUK DOH:- Satukan tepung pulut dan tepung pulut hitam dalam satu bekas. Tuang air sedikir demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yg lembut dan tidak melekat di mangkuk adunan. Jika kurang air tambah sedikit lagi.

UNTUK MEMBUAT KUEH KOCI:- Ambil sehelai daun pisang, sapu dgn minyak pada permukaan daun pisang tadi. Ambil sejemput doh dan leperkan, letak satu camca teh inti.

Tutup inti dgn doh dan bubuh satu camca teh santan pekat.
Kemudian lipat seperti biasa.
Bila siap, susun dalam kukusan dan kukus 15 minit atas air menggelegak. Banyak atau kurang jumlah kueh koci bergantung pada saiz kueh masing2.

Bahan2 Inti
1/2 biji kelapa parut putih - guna 2 cwn kelapa kering
Gula biasa/ gula melaka secukupnya - letak 1/2 kpg kecil gula melaka + 1/2 cwn gula biasa
1/2 cawan air - air perlu tambah sbb guna kelapa kering 
1 sudu besar tepung gandum - tak letak
1-2 sudu besar lempuk/durian
1 helai daun pandan ~ basuh & simpulkan

Cara Menyediakan Inti
1. Masak air bersama gula biasa / gula melaka hingga larut. Tapiskan ke dalam kuali.
2. Pastu masukkan kelapa parut,daun pandan dan lempuk/durian ke dalam air gula dan masak hingga inti menjadi agak pekat.
3. Bancuh tepung gandum dengan 2 sudu air kemudian masukkan ke dalam inti . Kacau2 rata sampai inti agak2 kering dan macam lekit2 sikit(lekit sebab ada tepung)




2 comments:

  1. Allah.. sedapnya kuih nie.. Antara kuih fevret gak nie.. =)

    ReplyDelete
  2. sedap sedap sedap.. meh la kita mengoci ramai2..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

a N i M Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template